1. Innledning
Disse vilkårene gjelder for salg fra Fibel Salimi (heretter kalt «Vi», «oss» eller «Fibel») til forbruker (heretter kalt «du» eller «deg») gjennom nettbutikken på www.fibel.no.
Hvis du ikke har en bruker hos oss fra før kan du registrere deg når du kommer til kassen eller handle som gjest. Dette krever ingen registrering. For å opprette bruker kan du krysse av i «Opprett en konto» boksen, så sender vi deg en e-post med instruksjoner for å opprette nytt passord og en lenke til “Min side”. Når du logger deg inn på “Min side” får du oversikt over dine tidligere bestillinger. Når du har en bruker kan du logge deg på isteden for å registrere deg neste gang du skal handle. Du har også mulighet til å handle som gjest. Dette krever verken innlogging eller registrering. Du kan opprette en konto under fanen Min konto eller i kassen når du foretar ditt første kjøp. Registreringen krever en gyldig e-postadresse. Vi leverer til hele Norge med unntak av Svalbard og Jan Mayen. Dersom du ønsker levering til utlandet, vennligst ta kontakt med oss. For å handle i nettbutikken må du være over 18 år og myndig. Betaling med kort eller kreditt krever også at betaler er over 18 år og myndig. Når du handler er det obligatorisk å oppgi e-postadresse og mobilnummer.
Vi leverer kun til Norge, dette inkluderer ikke Svalbard, kontinentalsokkelen eller fjerntliggende norske områder. Dine ufravikelige rettigheter ifølge lovverket, begrenses ikke av disse vilkårene.
2. Kjøpsprosess og avtaleinngåelse
Når du handler i nettbutikken, ledes du gjennom ulike trinn. I hvert trinn kan du å gå tilbake og foreta endringer, eller avbryte handelen. Når du til slutt klikker «Bestill» (evt. «Bestill og betal»), sendes det en bestilling til oss. Denne bestillingen anses som bindende når den er mottatt av oss. Ved aksept av bestillingen sender vi en ordrebekreftelse. Avtale om levering anses som inngått når ordrebekreftelsen er sendt. (Du har likevel rett til å angre kjøpet, se punkt 8.) Avtalegrunnlaget utgjøres av disse vilkårene, vareopplysningene i nettbutikken, din bestilling og vår ordrebekreftelse. Har vi i tillegg hatt direkte korrespondanse med deg (for eksempel e-post), går denne korrespondansen foran de generelle vilkårene. Vi anbefaler at du kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen.
Hvis det har vært skrive- eller tastefeil i nettbutikken eller i din bestilling, og du/vi innså eller burde ha innsett dette, anses ikke avtalen som bindende. Prisfeil som medfører avvik på mer enn 20 % av veiledende utsalgspris vil alltid dekkes av denne bestemmelsen.
3. Pris
Prisene i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. Du får opplysning om totalsummen du skal betale, inklusive alle gebyrer og leveringskostnader, før du blir bedt om å bekrefte bestillingen din.
Vi tar forbehold om at feil kan oppstå på priser og beholdning samt tekniske feil knyttet til handlekurv eller utsjekk. Vi vil da kontakte deg innen neste virkedag og finne en god løsning.
4. Betaling
For tiden tilbys kun betaling med kort, PayPal, Apple Pay eller GPAY. Kjøpesummen reserveres på kortet ditt ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varene sendes fra oss.
Din sikkerhet og trygghet er meget viktig for oss. Ved et kjøp i vår nettbutikk, vil kjøpesummen bli reservert på konto frem til varene er plukket. Kontoen blir belastet først når varene er pakket og sendt.
5. Levering og forsinkelse
Du er selv ansvarlig for at riktig adresse og postnummer er oppgitt.
Vi tar forbehold om at det kan oppstå situasjoner som gjør at vi blir utsolgt for ett eller flere produkter. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby som alternativt produkt.
Når vi har godkjent din ordre, sender vi ut en ordrebekreftelse på e-post hvor antatt leveringsdato er oppgitt. Har vi alle varer på lager sendes bestillingen så fort som mulig fra vårt lager i Fredrikstad og leveringstiden med Postens ekker PostNord servicepakke er på 1-5 arbeidsdager avhengig av hvor du bor i landet. Vi må imidlertid ta forbehold om mulige feil i lagerstatus.
Levering av varene skjer med den metoden, fra det lageret og til det tidspunkt som er angitt i ordrebekreftelsen. Alle oppgitte leveringstider må anses som veiledende. Dersom leveringen blir vesentlig forsinket, vil vi informere deg så snart som mulig om når levering kan skje. Avhengig av forsinkelsens omfang og varenes art, kan du, i henhold til bestemmelsen i forbrukerkjøpsloven, enten be om levering til ny tid, oppheve avtalen eller kreve erstatning.
Deler og tilbehør leveres som pakkepost med utlevering på nærmeste postkontor/post i butikk – evt. som brev i postkasse ved små kolli. For pakker vil du motta SMS fra Posten eller PostNord angående levering. Uavhentede pakker vil bli belastet med frakt tur/retur pluss et gebyr på kr. 199,- til dekning av ekstra omkostninger – i slike tilfeller refunderes alltid varenes verdi.
6. Garanti og reklamasjon
Hvis du oppdager en feil eller mangel ved produktene, har du rett til å reklamere i henhold til våre garantibestemmelser og reglene i forbrukerkjøpsloven. Du kan kontakte oss på telefon 69 95 61 11 elle e-post salg@fibel.no.
7. Bytting
Dersom du ønsker å bytte en vare, er du selv ansvarlig for kostnaden ved evt. retur. Send pakken tilbake via din lokale Posten-butikk. Du finner relevante skjema på www.fibel.no, der melder du inn at du sender tilbake varen. Der kan du også skrive inn hva du ønsker å bytte til. MERK at vi ikke kan garantere at varen du ønsker istedenfor er på lager nå vi mottar returen. For å være på den sikre siden anbefaler vi at du bestiller ønsket vare på nytt i nettbutikken og heller sender tilbake gammel vare med ønske om refusjon. Velg da heller “retur” istedenfor “bytte” i returløsningen. Vi refunderer beløpet senest 5 dager etter mottatt retur.
8. Angrerett
Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp av varer fra oss.
Angreretten forutsetter at du gir oss melding senest innen 14 dager etter varemottak. Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema enten med ordrebekreftelsen eller ved levering av varene, utvides denne fristen til 2 måneder.
For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må varen leveres tilbake til oss innen rimelig tid, i tilnærmet samme stand som du mottok den og i original emballasje. Du må selv betale returfrakten til oss, og du har selv risikoen for denne transporten. Etter at vi har mottatt varen i retur, vil vi i løpet av 14 dager betale tilbake hele kjøpesummen, inklusive (evt. andel av) gebyrer og fraktkostnader til deg. Beløpet vil overføres til det samme betalingsmiddelet som ble brukt ved kjøpet. Er verdien av varen vesentlig forringet av grunner du selv er ansvarlig for, vil vi helt eller delvis avkorte beløpet.
Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten fremgår av angrerettskjemaet. Se også egen fane under Vilkår og betingelser på vår nettside.
Her kan skjemaet lastes ned: Angreskjema
9. Cookies
En cookie er en tekstfil som sendes fra en nettside til datamaskinen din, der den er lagret enten i minne (session cookies) eller som en tekstfil (tekstbaserte cookies). Dataene blir returnert til websiden ved senere besøk. Cookies tillater oss å kjenne deg igjen automatisk når du besøker nettstedet vårt, slik at vi kan gjøre opplevelsen personlig og tilby bedre service. Vi bruker også informasjonskapsler (og lignende data, som for eksempel Flash cookies) blant annet til forebygging av svindel. Hvis nettleseren din er satt til å avvise cookies fra vår nettside, vil du ikke være i stand til å fullføre en handel eller dra nytte av visse funksjoner i vår nettbutikk, for eksempel å lagre varer i handlekurven eller motta personlige anbefalinger. Vi anbefaler sterkt at du konfigurerer nettleseren til å godta cookies fra vår nettside.
10. Personlig informasjon
Når du handler hos oss oppbevarer vi informasjon som navn, adresse og telefonnummer. Dette er for å gjøre oss i stand til å fullføre handelen og levere ordren til deg. Vi behandler din informasjon med den høyeste diskresjon og håndtere dine personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven (PDA).
11. Force majeure
Vi vil ikke bryte vilkårene, eller stå ansvarlige for svikt eller forsinkelse i levering, reparasjoner, og andre ytelser ved tilfeller som går under force majeure. Om umiddelbar oppfyllelse av levering ikke med rimelighet kan kreves av oss, har vi rett til å enten utsette oppfyllelsen, eller heve/oppløse avtalen.
Force majeure, er enhver situasjon utenfor vår kontroll: naturkatastrofer, krig, opprør, streik, lock-out, systemfeil eller tap av nettverkstilgang, flom, brann, eksplosjoner eller ulykker og lignende situasjoner. Dette inkluderer også mangel på inventar enten innenfor vår egen virksomhet eller i driftens tredjeparter, samt andre årsaker utenfor vårt ansvar.
Kontakt oss:
Finner du ikke svar på det du lurer på, er du velkommen til å kontakte oss. Vær vennlig å oppgi ordrenummeret ditt om henvendelsen gjelder bestilling som du har gjort i nettbutikken. kontakt@fibel.no